Waarom weerstand iets goeds is
Alles is veranderd in het bedrijf waar ik binnenstap. En tegelijkertijd niets. Het enige dat wezenlijk veranderd lijkt, is het humeur van alle betrokkenen. ‘We zijn klaar,’ zegt het managementteam vol trots, als de wijziging na een lang traject op papier staat. De rest van het bedrijf vraagt zich af: ‘waar moeten we beginnen?’
De rest, dat zijn die mensen op al die vestigingen in het land. Meer dan 300 in het totaal. ‘Wij’ denken dat ‘zij’ het er toch wel doorheen duwen, hoor ik. Terwijl het management team er van uitgaat dat ‘zij’ niet mee willen doen. Woede en weerstand vertroebelen elk gesprek tussen die twee groepen.
Om die weg te nemen, creëer ik een groep ambassadeurs. De ambassadeurs mogen niet zenden, ze moeten luisteren. Want die woede en weerstand die medewerkers voelen, betekenen iets goeds. Het betekent dat in de basis mensen betrokken zijn en willen worden.
Betrokkenheid vraagt aandacht. Aandacht voor ieders mening, voor boosheid en aandacht voor hoe medewerkers de situatie ervaren. Mensen willen gezien en gehoord worden. Een rol van betekenis spelen. Ertoe doen. En daar zit precies de woede en weerstand in dit bedrijf. De ambassadeurs organiseren gesprekken op alle vestigingen. Die gaan over meer dan de inhoud. Die gaan over ertoe doen, over belangrijk genoeg zijn om mee te mogen praten.
De groepsgesprekken zijn niet verplicht, er komt zo’n 60% van de medewerkers opdagen. Het is niet een uitnodiging tot ‘klagen’. Meepraten is alleen van toegevoegde waarde als medewerkers het gevoel hebben dat het ergens toe leidt. Dus presenteren we iedereen ook de uitkomsten van alle gesprekken, met goede content die de conclusies weergeeft. Die content bevat ook uitleg als er niets met bepaalde feedback wordt gedaan. Want ook dat is transparantie, uitleggen wat je niet doet.
Dankzij de ambassadeurs is dit bedrijf in twee maanden tijd van woedend naar werkbaar gegaan. Er is weer energie. Positieve energie zelfs. Soms weet je niet waar je moet beginnen. En dus begin je klein. Met een groepje ambassadeurs. Zodat een vastgelopen proces in ieder geval weer in beweging komt.
Wil jij goede voorbeelden hoe je die beweging in je organisatie voor elkaar krijgt? Ik heb mijn jarenlange kennis en ervaring nu samengebracht in een gratis E-book ‘Hoe dan?’ Als bonus gratis toegang tot 9 korte video’s met voorbeelden! Helemaal voor niks!
Vul hieronder je naam en mailadres in, dan ontvang je het direct in je inbox.